tisdag 6 april 2010

Fortättning Telia

Jag ser att mitt inlägg angående Telia är relativt rörigt och att jag skrivit det i ren ilska. Detta är mailet som jag skickade till dem med vissa små förändringar såtillvida att jag tagit bort mitt och svärfars telefonnummer och ett annat telefonnummer till Telia.

Örebro 2010-04-05
Vidarebefordras:
Till berörd chef eller ansvarig!

Hej!

Detta är andra gången jag skriver till er och även denna gång gäller det bemötandet eller snarare otrevliga bemötandet man får av er när man vissa gånger ringer er kundtjänst.

Denna gången skulle jag hjälpa min svärfar som är född 1927 att skaffa en inspelningsbar digitalbox och Discoverypaketet. I över två timmar satt jag i telefon hos olika av era operatörer på det som kallas kundtjänst eller support.

Innan jag skadades i en trafikolycka satt jag relativt högt upp i Coops organisation och vet därmed värdet av att vårda sina kunder. Utan dessa kan man lika gärna stänga ner verksamheten men ibland får jag känslan av att Telia anser sig så stora att man inte behöver anstränga sig.

Vid olika tillfällen fick jag besked om att prissättningen för att få den inspelningsbara boxen för 50 kr/mån endast var ett erbjudande via internet eller handla direkt i butik. Detta finns ingenstans att läsa sig till på er hemsida så hur den informationen ska nå oss kunder kan man undra. Om jag som nu ringde skulle det kosta 100 kr/mån men detta skulle gå att ordna ändå för 50 kr/månad. Detta visade sig då krångligare än han på kundtjänst hade tänkt sig och jag fick rådet att beställa via internet.

Jag undrade då om vi måste ha Mina sidor men det skulle absolut inte behövas. Detta visade sig vara helt felaktig information

Vid nästa samtal pratade jag med en trevlig tjej på supporten som kontaktade via datorn en kamrat som satt på kundtjänst som menade att det inte skulle vara några problem alls utan att vi skulle kunna få boxen till samma pris dvs. 50 kr i månaden istället för 100 kr om vi blev nerkopplade till dem på kundtjänst så skulle han hjälpa oss med detta. Här visade det sig att vi fick prata med någon annan tjej på kundtjänst att det inte alls stämmer utan priset skulle fortfarande vara 100 kr/mån. Hon hittade då att vi tillhörde Telia fiber och skulle koppla oss till deras kundtjänst men vi blev bortkopplade istället.

Nästa samtal jag ringde och drog ärendet för så lovade den tjejen som svarade att hänga kvar i luren för att se till att vi fick svar på kundtjänst för fiberkunder men även denna gång kopplades vi bort! Det är lätt att få känslan över att Telia gör vad som går för att bli av med ”besvärliga” kunder!

Jag ringde åter igen upp 90200 och fick prata med en kille vid namn Karl och förklarade ärendet och att jag varit i kontakt med era chefer tidigare samt att jag börjat tröttna på att ena stunden lovas att det skulle kunna lösas enkelt via telefon men att det andra stunden inte gick att lösa alls. Jag berättade att vi fått rådet att lösa detta via datorn och att vi blivit lovade att vi inte behövde Mina sidor och att inloggningskoden skulle komma per post. Eftersom erbjudandet gäller under en begränsad tid så påtalade jag att vi kanske inte skulle hinna. Om så skulle vara fallet var det inga problem utan då kunde vi ringa upp så skulle de lösa det på telefon. Jag undrade då varför det skulle gå att lösa över telefon då men inte nu men fick till svar att det var er policy.

Jag bad honom titta på mina ringda samtal eftersom jag tidigare blivit lovad att alla samtal loggas och läggs upp som ärenden. Givetvis hade detta inte fungerat denna gången heller utan jag bad honom särkilt logga mitt samtal vilket jag inte vet om så skedde. Han var också benhård på att inga erbjudanden kunde erbjudas på telefon i en inte allt för kundvänligt tonläge.

I ett sista försök letade vi upp telefonnumret till kundtjänst för Telia fibers kundtjänst och fick där prata med en jätte trevlig tjej som hette Josefine. Satt i Göteborg gjorde hon och när jag berättat hela händelsekedjan för henne blev hon mest upprörd över hur illa vi blivit behandlade av hennes kollegor. Hon löste detta direkt på telefon och bad om ursäkt för sina kollegors beteende och svar. Där har ni ett föredöme i hur man ska hantera kunder så all heder åt henne!

Jag förväntar mig att någon av er hör av sig till mig om det ska vara så och att eran policy är att kunder ska behandlas på detta sättet. Eftersom jag sitter i rullstol och svärfar är gammal blir man konfunderad när man ena stunden lovas att det ska gå att lösa på telefon och i nästa samtal blir man allt annat än vänligt bemött och får till svar att detta inte går att lösa!
Hör jag inget av er snarast kommer jag att ta kontakt med den chefen jag pratade med förra gången genom att ringa ett annat nummer som Telia helst inte vill att det ska komma ut. Detta nummer är (eftersom jag inte har för avsikt att vålla företaget mer skada eller samtal i onödan lämnar jag inte ut det härpå bloggen)

Hälsningar Göran Morfeldt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar