söndag 4 april 2010

Telia

Åter en gång tvingas jag konstatera att Telia är ett riktigt uselt företag!

Jag skulle hjälpa svärföräldrarna att skaffa Discoverypaketet tillsammans men en insplenigsbar digitalbox. Enligt deras hemsida kostar kanalerna 39 kr/månad och boxen 50 kr/månad i 18 månader. Jag ringde deras så kallade kundservice och får där reda på att kanalerna kan jag beställa till via telefon men digitalboxen till det priset kan man endast beställa på nätet eller att gå in på butik.
Jag blev kopplad till deras support och förklarade även där att det inte stod att läsa på deras hemsida och att jag sitter i rullstol och att svärfar är född 1927.

Tjejen på deras support mailade under tiden till sin kamrat som satt på deras kundtjänst och han menade att det inte var några problem att kunna lösa detta på telefon så hon kopplade ner oss till kundtjänst igen men nu hade vi oturen att det var en annan tjej som svarade och hon var benhård på att detta inte skulle gå att lösa. flera gånger bad hon mig att vänta under tiden som hon skulle kolla något och efter fjärde uppehållet återkom hon med en lättnad i rösten där hon menade att hon skulle koppla oss till avdelningen för Telias fibernätS- kunder dit vi egentligen hörde. Givetvis kopplade hon bort oss så att vi försvann och inte fick prata med någon!

Jag ringer upp igen och fick denna gången prata med en ung herre vid förnamn Karl. Även han menade att vi var ute i ogjort väder utan var tvingade att vänta på posten för att få inloggningsuppgifterna till Telias Mina sidor. Eftersom kampanjen endast sträcker sig till 11 april ifrågasatte jag om detta skulle hinna fram i tid. Skulle det mot förmodan inte hinnas med så skulle vi kunna ringa upp för DÅ skulle de kunna hjälpa oss på telefon!!! Under samtalet med denne Karl kan man säga att han var allt annat än sympatisk eller kundvänlig som man kan förvänta sig att en kundtjänst ska vara.

Vid ett annat av samtalen jag hade Under mina två timmar med Telia så menade en av killarna att vi kunde boka detta på nätet utan problem. Jag frågade om vi var tvingade att ha Telias Mina sidor för att göra detta men det skulle vi inte alls behöva utan det gick bra ändå. Givetvis gick inte detta vilket jag trodde från början.

I vilket fall gick det inte att lösa nu via telefon men om olyckan skulle vara framme så att vi inte skulle hinna gick det att lösa senare via telefon lovade Karl.
Den exakta logiken i varför det skulle gå att lösa senare men inte nu detta kan jag inte begripa men så var det i varje fall!!!

Som jag berättat tidigare i bloggen så har jag arbetat inom Coop och vet värdet av att hålla en hög standard med sina kontakter kunder. det är kunderna som gör att man har ett arbete över huvud taget men telia kanske känner sig så stora att man inte måste bry sig om den lilla människan? Här var man i alla fall allt annat än vänligt inställd till sina kunder!

Vid mitt sista försök på telefon fick jag tag på en tjej som satt på kundtjänst i Göteborg. Hon kunde för sitt liv inte fatta vad hemmes kollegor sysslat med!?!
Hon fixade detta på telefon utan problem på ett par minuter. Ett par timmar efter avslutat samtal hade de sina kanaler och på fredag nästa vecka ska de få sin inspelningsbara box.

Jag har vänner som arbetar på det säkerhets-klassade företaget SOS Alarm. Inte ens där är cheferna så fega att de gömmer sig bakom företagets fasad som cheferna på Telia gör. Utan om jag vill prata eller maila till dem slår jag bara upp deras sida på nätet eller telefonkatalogen men detta är en omöjlighet att göra på Telia. Här gömmer sig cheferna som små rädda harar bakom fasaden.

Hade det inte varit för den underbara tjejen på slutet så hade min åsikt fortfarande varit benhård att Telia är och förblir ett riktigt djävla skit-företag!!!
Nu räddade hon ansiktet på Telia en aning så jag nöjer mig med att Telia är och förblir ett skit-företag!!!
Cheferna vågar visa sina ansikten och ta sitt ansvar för sitt företaget och inte som nu gömma sig bakom företagets fasad och låta de anställda ta alla smällar!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar