lördag 20 mars 2010

Psykolog hjälp

Läste i dagens DN att ryggvärk lindras med samtalsterapi. Då ska det vara KBT (Kognitiv Beteende Terapi) Eftersom jag fått lämna Rehabmedicinska smärtenheten på USÖ med allt som där erbjuds med sjukgymnaster, läkare, Sjuksyster och psykologer under samma avdelning som genast kan ta upp med varandra om hur jag mår.

Ska jag slussas ut i den vanliga primärvården. I remissen som då skickades till psykologerna då fick jag reda på att väntetiden till KBT i Örebro nu är TRE ÅR!!!


Det började med att jag fick ett stort frågeformulär där jag skulle fylla i varför jag ville ha hjälp och vad jag förväntade att få ut av vården. Detta fick jag lite mindre än två veckor på mig att fylla i för annars skulle jag få lämna ifrån mig min plats på väntelistan till de som behövde den bättre än mig. det var nästintill skrivet i lite hotande upplag så jag kände att här gäller det att skynda sig!

Jag tänkte också att eftersom de ska ha in den så snabbt kommer jag givetvis att få snabb hjälp... Döm om min förvåning när det dyker upp ett brev från enhetschef Stig Rune att jag är uppsatt på deras väntelista och kan tidigast få hjälp tidigast 2011-02-28!!!
Är detta ett skämt eller behandlar man mentalt sjuka eller mentalt behövande så i Örebro? Givetvis kommer jag att rycka i de kontakter jag har för att få detta utrett. Störst problem har jag med en trasig ryggmärgsstimulator men det är en blogg som jag skriver om en stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar